Tankar

Att lägga upp hur man ska träna är inte helt lätt. Jag tycker jag känner min kropp rätt bra och vet ungefär hur jag vill lägga upp träningen, men ändå så stöter jag på tankar som säger åt mig att jag borde göra saker lite annorlunda.

Idag hade jag ett bra lågintensivt pass och medan jag sprang i mitt lugna tempo runt ett regnigt Kungsholmen så började jag fundera på hur jag fortsättningsvis skulle lägga upp min träning. Jag har sagt till mig själv att december ut ska vara ett löppass i veckan och det ska vara ett långt lågintensivt pass. Och eftersom december börjar ta slut så måste jag börja bestämma mig hur jag ska lägga upp träningen i januari och februari.

Mina tankar har varit att jag ska fortsätta med ett lågintensivt pass hela januari ut också och sen börja bygga på med intervaller och backträning. Jag har även haft tankar på att lägga på ytterliggare ett lågintensivt pass i veckan, så jag skulle köra två sådana pass januari ut. Men idag började jag fundera på om jag inte skulle lägga till ett långpass på 2h, men öka upp en pulszon så jag låg mellan 140-160 i puls, dvs min tröskel. Detta för att öka farten, men fortfarande bara köra aerobt och inte anerobt träning.

Såfall skulle jag köra två löppass i veckan, där ett är 2,5h och ligga i pulszon 1 (max 130slag/min) och ett pass på 2h och där ligga i pulszon 2 (140-160 slag/min). Då tänkte jag att jag skulle köra detta januari och troligtvis februari ut. Sen när mars börjar så ska jag lägga på intervaller och backträning. Jag tror detta kan vara ett bra recept att verkligen bygga upp en bra grund på aerobt arbete för att sen börja köra mer på tröskelfartstempo och över den.

/ Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar