Resultat?

Jag vet, det går inte att skylla på något annan än sig själv när man inte gör framsteg. Men julen måste vara ett undantag? Ett konstant slappande i soffan i kombination med konstant matintag, det kan bara sluta på ett sätt.

Hur som helst, under min julledighet så lyckades jag åstadkomma på en vecka, ett simpass på 2km, det var allt. Sen gick resten av veckan i dekadensens tecken. Så när jag kom tillbaka till Sthlm och skulle ut och springa mitt lågintensiva pass så visste jag inte vad jag skulle ha för förväntningar. Hade jag tappat allt eller lite eller ingeting alls. Många frågor som förväntade sig ett svar.

Så i lördags var det så dags, ut begav jag mig i regn vilket påminde väldigt mycket om passet innan som också gick i regn. Men lika glad var jag för det då jag inte hade sprungit på 7 dagar.

Så vad visade kurvorna efter detta pass, ja verkligen ingeting. Jag sprang lite långsammare, lite högre puls och lite kortare sträcka. Men som sagt jag skyller på julen. Det enda som kändes annorlunda var att benen var rejält tröga, trodde att 7 dagars vila skulle vara toppen, men det kändes inte riktigt så.

Så nu har jag börjat fundera, hur märker man av resultaten av den lågintensiva träningen? Det verkar inte som min puls sjunker när jag kör samma pass, dvs 2,5h lågintensivt. Visst benen kanske återhämtar sig snabbare men någonstans så borde jag märka av att pulsen är lägre. Men jag vet inte om den ska vara det i början eller om det bör märkas i slutet? Jag vet helt enkelt inte hur jag ska se resultaten.

Nu har jag tänkt att jag ska utöka med ett löppass till på 2,5h men att gå upp en pulszon, dvs att ligga mellan 140 och 160slag/min där 160 kommer vara min tröskelzon, så troligtvis kommer jag ligga runt 140-150 och det ska börja likna mer tävlingsfarter på längre distanser då. Så frågan är om det kan göra att pulsen får arbeta lite mer och vänja sig vid lite hårdare arbete och på så sätt kunna sänka pulsen.

Jag ska testa i månad eller två och se vad det ger, sen kommer jag börja bygga på med intervaller för att börja trycka min mjölksyra tröskel högre upp än vad den är idag.

Pulsen lite högre, men annars exakt samma som föregående pass, med toppar där det är backigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar