Swiss Alpine Swedes möter: Fredric Askerup

Jag har aldrig varit med i en löparklubb. Bara tanken får mig att rysa. I min värld går nämligen löparklubbar ut på att prata prestation och tider. Ändå är jag med i en. Fast det är en alldels speciell sådan. Vi är 1500 medlemmar. Vi pratar tider, distanser, lopp och visar bilder på medaljer, välförtjänta öl och vackra löprundor. På Facebook. Min klubb, som heter Lonesome Runners skapades av Fredric Askerup och Johan Tengelin och har växt från några hundra medlemmar till över ett tusen på 4,5 år. Medlemmarna springer allt från 24 minuter till 24 timmar, 1 km till ultror och alla stöttar gladeligen varandras framgångar och pushar på i motgångar. Jag fick chansen att intervjua Fredric på City Gym i Göteborg där han är verksam som Personlig Tränare med inriktning på löpning.

Varför skapades Lonesome Runners?
- En typisk pre 40års, om inte kris, så uppvaknande. Magen putade mer än vad som kändes bekvämt, jag var trött jämt och sommaren 2009 bestämde jag mig för att börja löpträna på landet.
Fredric har alltid hatat löpning innerligt och hellre sysslat med styrketräning och fotboll men enligt honom själv hände något den sommaren, något lossnande. Det gick inte fort till en början, först klarade han 2,5 km och sedan längre och längre sträckor.
- Backen upp till landet klarade jag sista dagen och jag hade fått effekt av löpträningen väldigt snabbt. Jag tyckte att jag hade kommit på löpningens innersta kärna efter bara några veckor och det var känslan av att det var ett ensamt jobb, det var underbart men det gjorde också ont och det var inte alltid roligt.
En gammal vän till Fredric, Johan Tengelin, var och hälsade på. Kompisarna hade ett countryband ihop som hette Lonesome Lovers. Namnet Lonesome Runners kommer från ensamheten och att man springer för sin egen skull.

Vad var tanken med Lonesome Runners?
- I september 2009 lades gruppen upp, 200 av våra vänner bjöds in och efter det känner jag inte någon, även om jag träffat flera av medlemmarna. Vi spann på det anarkistiska, vi gör som vi vill och behöver inte vara ett kollektiv av löpare. Jag tror att den frihetskänslan är det som attraherar folk.

Var ser du Lonesome Runners om fem år?
- Vi kommer att stå på två ben. Över 1500 medlemmar kräver väldigt mycket mer jobb än 200. Hemsidan och varumärket Lonesome Runners kommer att bli mer kommersiellt för att alla de människor som sköter delar av Lonesome Runners, tex klädförsäljning måste få tillbaka något med tanke på det enorma arbetet de lägger ner.
På frågan hur mycket tid Fredric ägnar åt klubben i veckan svarar han skrattandes att han inte ens vågar tänka på det.
 - Det är jättemycket! Det roliga är attityderna och tonen på forumet som är mjukare än på andra forum, där folk kan vara rätt taskiga mot varandra kring ett sådant oskyldigt ämne som löpning. Otroligt vänligt och trevligt och det gillar jag mest. Ändå finns det en Göteborgsk tykenhet. Det är lite Göteborg över det!

På tal om Göteborg, vilken är din favoritrunda?
- Änggårdsbergen. Outstanding. Börjar med 1,87 km uppvärmning till originalingången till Botaniska, en liten grind som leder till vitsippsdalen, bakom caféerna. Sen upp till Änggården och väl där kan man traila av. Jag har sprungit varje liten stig där men jag kan fortfarande springa vilse. Det var så jag fick min första mil, jag sprang vilse och ramlade ut i Mölndal!

Vilket är det värsta lopp du sprungit upplevelesemässigt?
- Marathonpremiären under Grandmas Maraton i Minnesota i somras då jag fick bryta efter hälften. Jag var skadad men gjorde en chansning. Efter 10 km började benhinnorna krångla, jag stapplade i ytterligare 12 km till då min bror kom ikapp mig och såg hur fult det såg ut när jag sprang och sa till mig att lägga av. Jag fick åka gul skolbuss tillbaka till startområdet och väl där stapplade jag sedan omkring och kunde inte hitta min bror. Det var dimma, 11 grader och regn! Efter det fick jag gå på kryckor i 10 dagar.

Har du planer på fler maraton?
- Jag har lagt ner lite och har en filosofi om att springa kortare och snabbare istället. Jag springer väldigt få lopp, antagligen på grund av alla skador genom åren. Nu är jag skadefri och det tror jag är tack vare att jag lärt mig om och utbildat mig inom styrketräning. Fredric nämner att valet att utbilda sig till PT är ännu en effekt av Lonesome Runners, om han inte hade startat gruppen hade valet att utbilda sig aldrig tagits.
- Det är det roligaste som finns, att coacha folk.

Vilket är ditt drömlopp?
- Jag gillar snygga lopp som Båstad Maraton, Swiss Alpine Marathon, AXA Fjällmaraton. Upplevelse framför stadslopp.

Fredrics träning
Måndag: milen och styrketräning.
Onsdag: intervall och benpass.
Fredag: core och överkropp, tabata på löpbandet.
Eventuellt ett långdistanspass på helgen över 12 km.

Om du inte fick springa en enda runda till, vilken sport skulle du syssla med då?
- Styrketräning. Det är ett av de viktigaste sätten att hålla sig skadefri. Det är min mission att införa styrketräning för löpare och därför har jag startat pass för gruppens medlemmar. Vi börjar med inbaning av teknik och sen följer ett cirkelpass med varierande ordning. 45 sekunder på varje station, 4-5 stationer utan vila emellan och sen vila.

Fredric avslutar intervjun med att berätta om Facebookgruppens första event. Tanken var att samlas på Linnéplatsen i Göteborg kl 11 och sen skulle alla löpare springa åt varsitt håll.

- Jag stack dit, men ingen kom. Total succé. Håll er borta från det kollektiva!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar