Framsteg är fantastiskt!

För tre veckor sedan påbörjade jag min resa med att köra lågintensiva långpass. Dessa pass går ut på att tid är överordnat längden och själva grejen med dessa pass är att öka min lokala kapacitet, vad är nu det kanske ni undrar? Jo en förklaring jag hittat på nätet är att "den lokala kapaciteten kan sägas vara hur bra dina muskler är på att omvandla lagrad energi med hjälp av det syre som hjärta och lungor förser dem med. Desto mer vana musklerna är vid att utföra en speciell rörelse under lång tid desto effektivare kan de utföra den med lägre energi-förbrukning och högre fart som följd, vilket ger bättre uthållighet och snabbare återhämtning. För att förbättra den lokala kapaciteten ska man träna grennära, alltså träna de muskler man använder under tävlingsmomentet. Bidrar också till att stärka ligament och muskelfästen."

När det gäller dessa pass så ska de helst vara över 2h långa, samt att ens puls ska vara i sin lägsta träningszon, dvs träningszon 1. För mig så blir det att min puls inte ska stiga över 130 slag/min.

Tänkte jag skulle jämföra hur det såg ut första veckan, mot hur det såg ut idag. Förra veckan så hade jag problem med mina pulssensor, så då gick det extremt långsamt.

Om man tittar på mina tider så det första man ser är att jag sprang 300m längre idag men hela sträckan gick 5:30 min snabbare. Sen om vi kollar på v.1 så hade jag enorma problem de första kilometrarna att hålla mig inom 130slag/min därför gick de 4 första kilometrarna rätt fort.

Kollar man sen på v.3 så går nästan varje kilometer ungefär 1min snabbare än från v.1, förutom direkt i början och kilometer 5 och 14 som är på ett ställe som i vanliga fall är lite svår sprunget, men idag omöjligt pga is.


Går vi över på hur pulsen ser ut från v.1 till v.3 så kan man konstatera att jag lyckats hålla en mycket jämnare nivå idag än för två veckor sedan. Förutom den helt omöjliga toppen v.1 på 230slag/min så hoppar grafen rätt mycket, men grafen på v.3 är mycket mera jämn.


För att sammanfatta det hela så har jag alltså på 3 veckor lyckats att springa snabbare, men ändå hålla min puls på samma nivå och faktiskt mycket mera stabilare än när jag började. 

Nu är det inte direkt något monstertempo jag springer i, men min förhoppning är att jag ska kunna öka ytterliggare, men att pulsen fortfarande ska ligga under 130slag/min. Frågan är hur effektiv man kan göra sina muskler med just ett sånt återkommande pass? Tanken är att jag ska köra så här december ut och kanske januari, innan jag börjar att utöka med fler pass. För jag vill ge detta en ärlig chans, och när jag nu ser att det verkar fungera bra så blir man taggad att fortsätta. 

/ Håkan


2 kommentarer:

  1. Hej! Kul att läsa dig igen!
    Jag har kört MAF-träning i 13 veckor, dvs hela hösten inför mitt 24h lopp. Det var underbart att bli starkare och starkare. Jag har blivit mer uthålligare och orkade träna många många km per vecka utan att bli sliten eller skadad!
    Resultatet var beviset att det fungerade för mig!
    Läs gärna min resa på bloggen om du vill!
    Jag hoppas det kommer att funka för dig också!
    Kul att följa er!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Kul att läsa att det fungerade för dig, då finns det hopp för mig också, körde du också pulsbaserat eller bara längdmässigt? Ska kolla in din blogg också.
      / Håkan

      Radera